Troll som konst

Jag var nära att missa en fin utställning om troll, fast den finns precis nästgårds. Lyckligtvis hade jag ett ärende till Nacka stadsbibliotek häromdagen och upptäckte Johanna Arnells utställning Bland skogens troll i sista stund (den finns kvar tills den 30/4).

Troll har varit ett älskat motiv av många konstnärer sedan förra sekelskiftet och Johanna Arnells troll  leder tankarna till John Bauer men är ändå något eget.

Just trollen är spännande eftersom de tolkas och används så olika. I dagens populärkulturella filmer är trollen ofta stora, dumma och vedervärdiga (som trollet i Harry Potter  till exempel). Troll, rätt lika de vi möter i många folksagor helt enkelt. Trollen i den här utställningen är en annan sorts troll. Jag associerar till bronsålderns spiralmönster och järnålderns drakslingor i utsmyckningarna. Nu har jag inte tänkt slå mig på konstkritik på gamla dar men som folklorist tänker jag att de här trollen ger uttryckt för trollens roll som symbol för/väktare av naturen, som ofta kommer till uttryck i tolkningar av nutidens föreställningsvärld kring väsen.

Ursäkta bildkvalitet, jag hade bråttom och det är alltid svårt med glasmontrar. Fotot gör inte alls konstverken rättvisa.

Foto: Tora Wall. Konstnär: Johanna Arnell

Foto: Tora Wall. Konstnär: Johanna Arnell

Kommentera

